עץ שורשים

     
 

עץ שורשים

עץ שורשים

בתי ספר יסודיים רבים מטילים על ההורים בכל יום משפחה משימה מעניינת: הכנת עץ שורשים.

ילדים עד גיל שש כבר מכירים את המושגים דוד, דודה, סבא וסבתא, ולגיאלים אלו ניתן להכין עץ שורשים בקלות יחסית. לוקחים בריסטול או קרטון ביצוע, מתחילים בסבא וסבתא, ומתחתיהם תמונות שלהם, תאריכי לידה, מקום הלידה. ניתן להוסיף בתוך עץ שורשים את מקצועו של כל חבר משפחה, או פרטים משעשעים על כל בן משפחה כמו ציטוט מאפיין, או הערה מצחיקה. כך ממשיכים עם שאר בני המשפחה – דודים, דודות, בני דודים, בני דודות, עד שמגיעים להורים ולילדים.

אם הילדים גדולים יותר, אפשר להתחיל עם עץ שורשים כפי שתואר למעלה, אך להוסיף לו ענפים, כלומר, להוסיף את המשפחה המורחבת יותר – אחים ואחיות של סבא וסבתא, בני דודים של אמא ואבא וכן הלאה. מובן שכשמדובר בבניית עץ שורשים, אין גבול עד כמה רחוק נרצה להגיע, אך מומלץ להישאר בתחום האנשים אותם אנו מכירים ופוגשים באירועים משפחתיים וחגים.

עץ שורשים מתקדם שכזה יכול להכיל גם סיפורים שעוברים במשפחה, שירים, חוויות ייחודיות, כיצד סבא וסבתא הכירו וכו'.

המשקיענים שבינינו יכולים לבנות עץ שורשים ממוחשב. יש היום עשרות תוכנות המציעות בניית עץ שורשים מתוחכם עם שילוב מאות מרכיבים ואפשרויות. ניתן להיעזר באינטרנט וברשתות החברתיות לאיתור בני המשפחה הרחוקים יותר והכנסתם בתוך עץ שורשים. בנוסף, ישנם אתרים המציעים תוכנות לגניאולוגיה, המתעסקות בחקר המשפחה ומקור הגנים הדומיננטי בה.

לסיכום, ניתן לקבוע כי כשמדובר בבניית עץ שורשים, האפשרויות הן אין סופיות, אך תמיד מומלץ לקחת את הפרויקט בפרופורציה, לא לשאוף לחקור כל סוד במשפחה, על מנת שהעץ באמת יישאר יציב ופורה, ולא חלילה, ייגדע, והמבין יבין.